Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Boplikt ved kjøp av eiendom

Generelt om tjenesten

Tema

- Bolig og eiendom
- Næring
- Rettslige spørsmål

Beskrivelse

Hvis du ønsker å kjøpe et bolighus og du ikke vil forplikte deg til å bruke eiendommen som helårsbolig av deg selv eller andre, må du søke om konsesjon. Kommunen ønsker å legge til rette for levende lokalsamfunn og sikre bosettingen ved at boligeiendommer i størst mulig grad benyttes som helårsboliger.

Målgruppe

Boligkjøpere i områder med nedsatt konsesjonsgrense (boplikt)

Kriterier/vilkår

Du må søke konsesjon ved kjøp av: 

  • Bebygd eiendom som er eller har vært i bruk som helårsbolig
  • Eiendom med bebyggelse som ikke er tatt i bruk som helårsbolig, i områder som er regulert til boligformål (gjelder også eiendom med bebyggelse som er under oppføring)  
  • Ubebygd tomt som er regulert til boligformål

Pris for tjenesten


Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Lover og forskrifter

Se spesielt konsesjonsloven §§ 5, 7, 10 og kapittel 5.

Lover

Forvaltningsloven
Konsesjonsloven

Retningslinjer

Konsesjon, priskontroll og boplikt (M-1/2021)

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du sender søknad om konsesjon til kommunen. Søknaden skal blant annet inneholde opplysninger om kjøper, eiendommen og formålet med kjøpet.

Skjema

Skjema SLF-359.

Søknad om konsesjon på erverv av fast eiendom (LDIR 359b)

Søknadsfrist

Innen fire uker etter at overdragelsen er gjort eller du har fått rådighet over eiendommen.

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen vil gjøre et vedtak. Forhold som vil bli vurdert, er blant annet: 

  • Eiendommens beliggenhet og hvorvidt området eiendommen ligger i er et utpreget fritidsområde
  • Hvor lang tid det er gått siden eiendommen ble brukt som helårsbolig og hvor lenge den ble brukt som helårsbolig
  • Om man kan regne med at andre vil kjøpe eiendommen for å bruke den som helårsbolig

Innvilget konsesjonssøknad skal følge skjøtet til tinglysing for at du skal få hjemmel på eiendommen.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Byggesak og arealforvaltning
Telefon:61224400
Postadresse:Vestringsvegen 8 2651 ØSTRE GAUSDAL
Besøksadresse:2651 ØSTRE GAUSDAL

Ansvarlig enhet

Avdeling:Byggesak og arealforvaltning
Telefon:61224400
Postadresse:Vestringsvegen 8 2651 ØSTRE GAUSDAL
Besøksadresse:2651 ØSTRE GAUSDAL

Kontaktpersoner

Navn:Bjørn Nyfløtt
Tittel:Byggesaksbehandler
Telefon:97 73 58 12
Epost:

Andre opplysninger

Oppdatert:2020-08-26 13:27