Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Bygge- og aktivitetsforbud langs offentlig veg - dispensasjon

Generelt om tjenesten

Tema

- Bolig og eiendom

Beskrivelse

Det er et allment bygge- og aktivitetsforbud på privat eiendom i et belte langs kommunal veg (byggegrenseavstand). Forbudet gjelder bygninger, men også hekker, busker, gjerder og annet som hindrer sikten. Kommunen behandler og godkjenner søknad om

  • dispensasjon fra veglovens alminnelige byggegrenser
  • dispensasjon fra byggegrenser fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplan (kun mindre vesentlige endringer)
  • tillatelse til graving gjennom kommunal veg eller langs vegen
  • tillatelse til å strekke ledning over eller langs veg

Kommunen kan pålegge å fjerne vegetasjon på privat eiendom langs kommunal veg.

Målgruppe

Grunneiere langs offentlig veg, entreprenører og byggebransje

Kriterier/vilkår

Byggegrenseavstanden kan være fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplanen. Er området ikke regulert eller planen ikke inneholder byggegrenser, gjelder veglovens avstandsbestemmelser. Hvis søknad om dispensasjon eller tillatelse også er fremmet i en byggesøknad, behandles den i byggesaken. Reglene om avstand fra veg varierer med hva slags innretning det gjelder. Avgjørende er:

  • Kravet til fri sikt og øvrige trafikksikkerhetsvurderinger
  • Behovet for å reservere en romslig kanal gjennom landskapet til forskjellige vegformål

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Lover og forskrifter

Kommunen er vegmyndighet for kommunale veier. Se spesielt:
Vegloven §§ 29, 30, 31, 32 og 37.

Lover

Forvaltningsloven
Veglova

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Se også egen tjenestebeskrivelse for dispensasjonssøknad for nærmere opplysninger om søknadsprosessen.

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:Tekniske tjenester
Telefon:61268100
Postadresse:Postboks 4 2637 ØYER
Besøksadresse:Kongsvegen 325 2636 ØYER

Andre opplysninger

Oppdatert:2023-05-24 11:43