Når eFaktura er valgt, kommer fakturaen rett til din nettbank. Der må du gjøre en aktiv handling i nettbanken for å betale denne.  

Dersom du ønsker å ha et automatisk trekk på bankkontoen din ved forfall når du får faktura fra f.eks kommunen, kan du velge å opprette AvtaleGiro for disse fakturaene. Her kan du lese mer om hvordan du oppretter avtalegiro i DNB, NordeaSparebank1

Dersom du ikke lenger ønsker å ha efaktura eller avtalegiro, må denne avtalen sies opp i din egen nettbank. Ta eventuelt kontakt med din bankforbindelse for råd og veiledning her.

Du må imidlertid være oppmerksom på at dersom du en gang betaler en faktura fra kommunen for andre (f.eks barn som studerer, foreldre, ektefelle), og huker av for å opprette eFaktura-avtale eller avtalegiro på denne, vil fakturaen fra kommunen til vedkommende også neste gang komme som eFaktura eller avtalegiro til deg. Det er mange som ikke er klar over dette, og ikke skjønner hvorfor kommunen nå sender fakturaen feil. De kontakter kommunen for å få hjelp til å ordne opp. Vi har dessverre ingen mulighet for rette opp, da dette er en avtale som kunden selv har opprettet i sin nettbank.

Endringer i eFaktura og AvtaleGiro
Kunden må selv rette opp eller gjøre endringer i sin nettbank, eller ta kontakt med egen bank for hjelp til å avslutte eller endre en eFaktura-avtale eller AvtaleGiro.