Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Eldreomsorg - verdighetsgarantien

Generelt om tjenesten

Tema

- Helse
- Individ og samfunn

Beskrivelse

Verdighetsgarantien skal sikre at du som mottar omsorgstjenester får en verdig, trygg og meningsfull alderdom. Det skal tas hensyn til

  • at du har en boform som er riktig ut fra ditt behov og din tilstand
  • at du har et variert kosthold og tilpasset hjelp ved måltider
  • at du har et mest mulig normalt liv, med en normal døgnrytme og adgang til å komme ut i friluft samt nødvendig hjelp til personlig hygiene
  • at du får tilbud om samtaler om eksistensielle spørsmål
  • at du får lindrende behandling og en verdig død
  • at du bevarer eller øker din mulighet til å fungere i hverdagen
  • at du får forsvarlig oppfølging av lege og annet personell
  • at du får enerom hvis du bor på helseinstitusjon
  • at du får bo med ektefellen din hvis dere ønsker det.

Målgruppe

Eldre

Kriterier/vilkår

Du mottar omsorgstjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven eller lov om sosiale tjenester i Nav. Det kan for eksempel være hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller sykehjemsplass.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Lover og forskrifter

Dette er en lovpålagt rettighet. Se spesielt:
Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2
Verdighetsgarantiforskriften.

Lover

Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Sosialtjenesteloven

Forskrifter

Verdighetsgarantiforskriften

___

Skjema

Saksbehandling

Klagemulighet

Du kan klage på at dine individuelle behov ikke blir ivaretatt eller på selve utførelsen av tjenesten.  Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren. Etter pasient- og brukerrettighetsloven kan du også klage direkte til helsetilsynet i fylket.

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:Øyer helsehus
Telefon:909 89 728
Epost:postmottak.plo@oyer.kommune.no
Postadresse:Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN
Besøksadresse:Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN

Andre opplysninger

Oppdatert:2023-05-31 08:46