Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Individuell plan - koordinering av helse- og/eller sosialtjenester

Generelt om tjenesten

Tema

- Omsorg, trygd og sosiale tjenester
- Helse
- Individ og samfunn

Beskrivelse

En individuell plan skal sørge for at det alltid er noen som har ansvar for å koordinere og følge opp tjenestene du får. Koordinatoren skal sikre samarbeid mellom tjenestene og fremdrift i planen. Som mottaker av tjenestene skal du få delta i arbeidet med individuell plan, dersom du ønsker det.

Målgruppe

  • Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
  • Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret

Partnere

Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.

aaa

Lover og forskrifter

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Barnevernloven § 3-2a og § 6-5 (om klage)
Psykisk helsevernloven § 4-1
Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 7 og § 7-1
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 og kapittel 7
Lov om sosiale tjenester i NAV § 28
Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5
Forskrift om habilitering og rehabilitering kapittel 5

Lover

Barnevernloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Psykisk helsevernloven
Sosialtjenesteloven
Spesialisthelsetjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator

Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester

Retningslinjer

Rett til egen tros- og livssynsutøvelse

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet. Det vil si at kommunen skal finne ut hvilken helsetjeneste eller sosialtjeneste som skal ha koordineringsansvaret og som skal ta initiativ til samarbeid med de andre tjenestene.

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Saksbehandling

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.

Klageadgangen er forankret i i flere lover. Det vil si at det er de instansene du får tjenester fra som er de du kan klage på hvis de ikke utarbeider individuell plan. den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Statsforvalteren er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav og barnevernloven, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:Hjemmetjenesten
Telefon:61 05 61 00
Epost:postmottak.plo@oyer.kommune.no
Besøksadresse:Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN

Andre opplysninger

Oppdatert:2022-07-28 10:58