Individuell plan - koordinering av helse- og/eller sosialtjenester
Generelt om tjenesten
Tema
- Omsorg, trygd og sosiale tjenester- Helse
- Individ og samfunn
Beskrivelse
En individuell plan skal sikre at det til enhver tid er noen som har ansvaret for koordinering og oppfølging. Du skal få en koordinator som sørger for samarbeidet mellom tjenestene og fremdrift i planen.
Vi oppfordrer deg som bruker til å delta aktivt i å beskrive dine behov for tjenester og hvilke ønsker og mål du har.
Målgruppe
- Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
- Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Pasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenestenHjelpetilbud i kommunen
Samhandling mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunene og tros- og livssynssamfunn
helsenorge.no - individuell plan
Partnere
Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:
Lover
BarnevernlovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Integreringsloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Psykisk helsevernloven
Sosialtjenesteloven
Spesialisthelsetjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om habilitering og rehabiliteringForskrift om individuell plan i NAV
Retningslinjer
Rett til egen tros- og livssynsutøvelse___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet.
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Saksbehandling
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Klageadgangen er forankret i den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Statsforvalteren er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.
Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.
Kontaktinformasjon
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Hjemmetjenesten |
Telefon: | 61 05 61 00 |
Epost: | postmottak.plo@oyer.kommune.no |
Besøksadresse: | Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2020-08-21 13:50 |