Økonomisk rådgivning
Generelt om tjenesten
Tema
- Omsorg, trygd og sosiale tjenester- Individ og samfunn
Beskrivelse
Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:
Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning
Lover
ForvaltningslovenGjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om livsoppholdssatserRetningslinjer
Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatser___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være
- Siste skatteoppgjør
- Saldo på alle konti
- Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
- Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
- Dokumentasjon på eventuell bostøtte
- Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
- Kvittering for betalt husleie og strøm
- Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
- Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
- Utgifter til forsikring
- Opplysninger om innskudd i spareordninger
Saksbehandling
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.
Kontaktinformasjon
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Helse- og familietjenesten |
Telefon: | 612 68100 |
Epost: | famin@oyer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 4 2637 ØYER |
Besøksadresse: | Kongsvegen 1553 2635 TRETTEN |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2022-07-29 10:29 |