Årsaker til henvisning til PPT
- Mistanke om forsinket utvikling
- Språk- og kommunikasjonsvansker
- Lærevansker
- Fagvansker
- Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
- Atferdsvansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Funksjonshemming
PP-tjenestens oppgaver i barnehagen
Hvem har rett til spesialundervisning?
Elever som ikke har eller kan få utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Før det fattes vedtak om spesialundervisning skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Krav til skolen
Før en elev henvises til PPT må skolen selv vurdere om eleven kan hjelpes innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Skolen må også prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen skal skolen henvise til PPT.
Slik søker du
- Ta kontakt med aktuell skole/elevens skole
- Skolen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak
- Skolen henviser til PPT
PPT utarbeider sakkyndig vurdering av elevens behov for spesialundervisning, og gir deretter råd om hva slags opplæringstilbud som bør gis, innen 90 dager.
- Rektor fatter vedtak om spesialundervisning
Dersom sakkyndig vurdering konkluderer med at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, skal rektor ved den enkelte skole fatte vedtak om spesialundervisning.
- Elev/foresatte må samtykke
Elev/foreldre skal samtykke før enkeltvedtak om spesialundervisning fattes.
Kontakt Pedagogisk - Psykologisk tjeneste |
Ellen Tangen (koordinator): telefon 908 59 251 Gunn Nybakken : telefon 913 93 188 Sarah Huse: telefon 907 80 619 Katrine Normann-Fostås (logoped): telefon 900 70 107 Gunn Heidi Nilsson : telefon 900 86 737
Besøks- og postadresse: Kongsvegen 1553, 2635 Tretten Digital post: Organisasjonsnummer 983 724 744 |