Ringeklokke virker ikke

Hvis callingen/ringeklokken ikke virker:

  • Sjekk om lyden er slått på. Hvis det lyser rødt på callingen inne i boligen din, kan det bety at lyden er slått av. Trykk to ganger på tale-kappen (knappen har ofte bilde av en munn) for å skru lyden på igjen.
  • Sjekk om ringeklokken virker hos naboen. Hvis den heller ikke virker hos naboen, kan det være en feil som gjelder alle i oppgangen. Gi beskjed til bolig og eiendom slik at vi kan fikse problemet.
  • Hvis du hører at det ringer på, men ikke får åpnet døren med knappen på callingen, kan det være en feil. Meld fra til bolig og eiendom.

Ringeklokke med batteri:

  • Har du ringeklokke med batteri, må du selv sørge for å bytte ut batteriet i ringeklokken jevnlig.

Mistet nøkler

Mistet nøkkel til oppgangsdør, bolig eller postkasse:

  • Ta kontakt med bolig og eiendom for å bestille ny nøkkel.
  • Du må betale for ny nøkkel. Prisen vil variere fra sted til sted.
  • Hvis du har mistet alle nøkler til boligen eller postkassen din, må en låsesmed bytte lås. Dette må du selv betale for, og det kan koste opptil flere tusen kroner. Ta kontakt med bolig og eiendom.

Det renner eller drypper vann på bad/kjøkken

Hvis det renner eller drypper vann hele tiden ta kontakt med bolig og eiendom Vi bestiller fagfolk som kan hjelpe deg.

Mens du venter på hjelp, bør du stenge stoppekranen for å stanse vannet i boligen. Stoppekranen finner du som regel på badet eller under kjøkkenvasken. I eneboliger er stoppekranen ofte i kjelleren.

Drypper det vann under vasken når vannet renner ut? Sjekk koblingene og pakningene til rørene under vasken. Hvis det er sprekk i røren, ta kontakt med bolig og eiendom.

Kondens/fuktighet/vanndråper på toalett eller rør er ikke lekkasje. Det oppstår fordi det er varmt i rommet og kaldt vann i rørene eller toalettet. Da kondenserer luften til vanndråper på den kalde overflaten. Tørk opp vannet og sørg for god ventilasjon i rommet.

 

Det er ikke vann i kranen

  • Sjekk om du har elektronisk lekkasjestopper (aquastop) i skapet under vasken. Den stopper vannet i kranen hvis det blir fuktig i området under vasken. Hvis det er vannsøl under vasken, må du tørke opp og sørge for at det er helt tørt før vannet kan komme tilbake.
  • Spør om naboen din har vann. Hvis naboen din rett over eller under deg heller ikke har vann, tyder det på at det er rørleggerarbeid i bygningen. Sjekk om du finner et informasjonsoppslag på i postkassen eller lignende.
  • Stengt vann kan også gjelde et større område. Se om det er stengt vann der du bor. Dette er ofte varslet om via SMS til de som er folkeregistrert på adressen.

 

Vasken eller sluket er tett

  1.  Rens sluket eller vannlåsen under vasken. Dette bør du gjøre med jevne mellomrom, gjerne flere ganger i året.
  2.  Hvis rensing ikke hjelper, bør du bruke flytende avløpsåpner for å åpne opp rørene. Ikke bruk avløpsåpner i pulverform. Pulveret kan stivne og gjøre problemet verre.
  3.  Meld i fra til bolig og eiendom hvis dette ikke hjelper.

Toalettet er tett

  • Forsøk å stake opp toalettet med en klosettpumpe/vakumpumpe.
  • Hvis dette ikke hjelper ta kontakt med bolig og eiendom.

Røykvarsler

  • Hvis røykvarsleren lager et pip med jevne mellomrom, må du bytte batteri. Du bør bytte batteri i røykvarsleren en gang i året.
  • Er røykvarsleren gammel, kan du bytte den mot en ny.

Du kan få ny røykvarsler hos bolig og eiendom.

Brannslokkingsapparat

Du bør sjekke brannslokkingsapparatet ditt med jevne mellomrom. Det finnes enten pulver- eller skumapparat i boligen.

  • Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området.
  • Står måleren til brannslokningsapparatet på rødt, kan du kontakte bolig og eiendom for å bytte det mot et nytt.
  • Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg inni apparatet.

Informasjon om brannvern på flere språk finner du hos Norsk brannvernforening.

Dårlig luft i boligen

Det er viktig at du lufter ofte. Fuktig luft er vanskeligere å varme opp enn tørr luft. Selv om det blir kaldere rett etter at du har luftet boligen, vil det gå raskt å varme opp luften igjen.

Hvis du ikke lufter kan det bli vanskelig å få temperaturen opp fordi luften blir fuktig av for eksempel dusjing og matlaging.

Ventilasjon er viktig for å ha et godt innemiljø. Dette kan du gjøre for å få bedre inneluft:

  • Alle ventilasjonsluker bør være åpne hele året. Du finner disse øverst på vinduene og/eller på veggen.
  • Åpne vinduer/balkongdør og luft ut i noen minutter hver dag.
  • Tørk bort vannsøl for å unngå fukt.
  • Skru kjøkkenviften på når du lager mat.
  • Hold boligen ren og ryddig.
  • Ikke sett møbler, særlig seng og sofa, inntil yttervegger. Dette kan bli gode vekstforhold for mugg og sopp. La det være minimum 10 centimeter avstand til veggen.

Kald bolig

Man regner 20-22 grader som god innetemperatur. Hvis det er kaldere enn det i boligen, sjekk om varmekilder fungerer som de skal:

  • Panelovn: Sjekk av/på-bryter og at stikkontakt er satt i. Sjekk også om termostaten er satt på riktig temperatur. Hvis ovnen ikke virker som den skal, ta kontakt med bolig og eiendom.
  • Radiator: Radiatoren regulerer seg etter utetemperaturen. Hvis det er kaldt ute, men radiatoren er kald eller lunken, meld fra til bolig og eiendom.
  • Varmekabler/regulator (termostat): Hvis varmekablene ikke virker, sjekk om sikringen har gått. Hvis ikke dette hjelper, meld fra til bolig og eiendom.

Mugg eller sopp i boligen

Hvis du har fått mugg/sopp på glatte flater i boligen, kan du vaske det bort med Klorin (1 dl per liter vann). Klorin dreper muggen/soppen. Du får kjøpt Klorin i vanlig dagligvarebutikk.

Hvis det har kommet sopp/mugg på gipsplater, sponplater eller andre porøse materialer, må vi kanskje bytte ut deler av veggen. Meld i fra til bolig og eiendom sånn at en fagperson kan komme til boligen og undersøke problemet.

Komfyren virker ikke

Har du komfyrvakt? Hvis den piper, trykk på knappen på komfyrvakten for å vise at du er til stede. Hvis du ikke trykker på knappen, kutter komfyrvakten til slutt strømmen til komfyren din. Da må du skru av alle plater, trykke på knappen på komfyrvakten og skru komfyren på igjen.

I mange boliger er det en bruksanvisning til komfyrvakten på innsiden av kjøkkenskapet som du kan ta en kikk på.

Noen komfyrvakter går på batteri. Hvis batteriet er tomt, må det skiftes. Se i bruksanvisningen.

Har du sjekket om sikringen har gått? Noen sikringsskap har ikke kapasitet til at du benytter alle platene og stekeovnen samtidig. Skru av alle platene og stekeovnen og vipp opp sikringen eller bytt sikring hvis det er gammel type sikring. Slå på én og én plate, men ikke alle på fullt.

Hvis dette ikke hjelper, kan det være at komfyren er ødelagt. Da må du selv kjøpe en ny komfyr. 

Koble til oppvaskmaskin på kjøkkenet

  • Sjekk er om det er opplegg for oppvaskmaskin i boligen du leier. Det er egen kran og et avløpsrør for dette under vasken på kjøkkenet hvis du har opplegg for oppvaskmaskin.
  • Når du har skaffet en oppvaskmaskin, hør med butikken om du kan bestille med montering, eller ta kontakt med en autorisert rørlegger for å montere maskinen. Dette fordi du kan bli holdt økonomisk ansvarlig for vannskader hvis oppvaskmaskinen kobles opp feil.

Strømmen er borte

Strømmen går når det brukes mer strøm enn sikringskursen er beregnet for. Sjekk i sikringsskapet til boligen din om:

  • en sikring er gått.
    • Hvis du har skrusikringer, må du sette inn en ny sikring.
    • Hvis du har automatsikringer, kan du vippe bryteren opp igjen.
  • jordfeilbryteren lyser rødt og/eller piper. Hvis dette skjer, må du:
    • 1. koble ut strømmen til alle elektriske apparater i boligen
    • 2. vippe opp sikringen
    • 3. sette inn en og en stikkontakt igjen. Start med vannkoker, brødrister, hårføner, støvsuger og lignende. Det er ofte de som kan slå ut jordfeilbryteren.

Hvis ingen sikringer er gått, kan det være at strømmen er borte i hele bygården du bor i eller et helt område. Sjekk for eksempel om naboen har strøm, eller se om du har fått varsel om planlagt strømutkobling. Du kan også sjekke strømavbruddskartet på internett.

Kjøkkenviften virker ikke

  • Hvis kjøkkenviften trekker dårlig, kan det være fordi den trenger en rens. Rengjør filteret som sitter oppe i viften og tørk bort fett. Hvis du har kullfilter, bør du bytte ut dette omtrent en gang i året, litt avhengig av hvor ofte du lager mat.
  • Hvis kjøkkenviften ikke trekker i det hele tatt, meld fra til bolig og eiendom. Vi hjelper deg med å få reparert viften eller sette inn en ny kjøkkenvifte.

Skadedyr

  • De fleste dyr og insekter vi finner inne er ikke farlige, og det er vanlig at noen av disse dukker opp i boligen fra tid til annen. Hvis det er mange dyr eller insekter, er det et tegn på at du må holde leiligheten din renere.
  • Hvis du oppdager veggedyr, kakerlakker, mus eller rotter, meld fra til bolig og eiendom. Vi bestiller skadedyrkontroll og sørger for sanering. Boligkontoret dekker kostnadene.
  • Er du usikker på hva slags dyr eller insekt du har funnet i boligen, kan du ta et bilde og sende det inn til oss. Vi kan sjekke hva slags dyr eller insekt det er.

Veggdyr

Veggedyr er et økende problem. Les mer om veggedyr og hva du kan gjøre for å unngå det hos Folkehelseinstituttet.

Boligkontoret dekker kostnad for sanering av veggedyr, men du må bidra til saneringen. Du må slippe inn firmaet som kommer til deg, rydde boligen, kaste avfall og pakke ned alt av klær og eiendeler.

Pusse opp selv

Vil du endre noe i boligen din, for eksempel male et rom eller bytte ut lampe?

Ta kontakt med bolig og eiendom. Vi må godkjenne det som skal gjøres.


Det finnes mange instruksjonsfilmer på youtube.com. Der kan du se hvordan du f.eks renser et sluk eller bytter batteri i røykvarsler.