Trygghetsalarm
Generelt om tjenesten
Tema
- Omsorg, trygd og sosiale tjenesterBeskrivelse
Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.
Alarmmottak er Lillehammer region brannvesen, som gir beskjed videre til hjemmesykepleien. Det er kommunens personell som tar kontakt/rykker ut når det er meldt alarm.
Målgruppe
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.
Kriterier/vilkår
Det er en forutsetning at den som skal ha alarm forstår hvordan den brukes.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Pasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenestenHjelpetilbud i kommunen
Lover og forskrifter
Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes hvis du har et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter helse- og omsorgstjenesteloven. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Søknadsskjema Helse og omsorgSøknaden sendes til
PLO hjemmetjenester
Kjørkjebakken 11
2635 TRETTEN
Saksbehandling
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Øyer helsehus |
Telefon: | 909 89 728 |
Epost: | postmottak.plo@oyer.kommune.no |
Postadresse: | Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN |
Besøksadresse: | Kjørkjebakken 11 2635 TRETTEN |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2022-07-29 10:02 |